Główne zadania Poradni:
1. Diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb, możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych, w tym:
- predyspozycji i uzdolnień,
- przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,
- specyficznych trudności w uczeniu się.
Diagnozujemy:
- Trudności w nauce,
- Dysleksję, dysgrafię, dysortografię,
- Dojrzałość szkolną,
- Trudności wychowawcze,
- Problemy z mową,
- Wykonujemy przesiewowe badania słuchu programem „Słyszę” i wzroku programem „Widzę”.
2. Prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, z zachowaniami dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub zagrożonych niedostosowaniem społecznym oraz ich rodzin.
Prowadzimy:
- Terapię indywidualną dzieci i młodzieży,
- Terapię rodzin,
- Socjoterapię grupową dzieci i młodzieży,
- Zajęcia integracyjne i socjoterapeutyczne na terenie szkół i przedszkoli,
- Trening radzenia sobie ze stresem,
- Terapię pedagogiczną: indywidualne zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, edukację ortograficzną dla dzieci dyslektycznych, zajęcia ogólnorozwijające dla dzieci i młodzieży,
- Terapię logopedyczną dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym,
- Terapię dzieci niesłyszących (logopedyczną i pedagogiczną),
- Terapię dzieci słabowidzących (pedagogiczną),
- Terapię zaburzeń mowy o podłożu neurologicznym,
- Terapię dzieci jąkających się.
3. Pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kieunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego.
Oferujemy:
- Konsultacie zawodoznawcze,
- Warsztaty w zakresie orientacji zawodowej,
- Planowanie kariery edukacyjno-zawodowej,
- Określanie preferencji zawodowych.
4. Prowadzimy:
- Konsultacje logopedyczne,
- Konsultacje pedagogiczne,
- Konsultacje psychologiczne.
5. Wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmiana środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą
6. Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży
7. Podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom
8. Współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, a także w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej
9. Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny
10. Orzecznictwo i opiniowanie:
- Kwalifikowanie do odpowiedniej formy kształcenia,
- Nauczania indywidualnego,
- Wczesnego wspomagania do 6 roku życia,
- Kwalifikowanie do zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.
11. Prowadzenie grup wsparcia dla:
- logopedów,
- pedagogów.
12. Prowadzenie pogadanek dla rodziców na terenie szkół i przedszkoli.
13. Prowadzenie szkoleń dla Rad Pedagogicznych i nauczycieli z wybranej tematyki.
Propozycje rozszerzenia oferty Poradni:
W związku z zauważalną potrzebą podnoszenia kompetencji wychowawczych rodziców Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Andrychowie proponuje poszerzenie oferty szkoleń dla rodziców na następujące tematy:
- Zagrożenia wynikające z nadmiernego zainteresowania komputerem,
- Dziecko nadpobudliwe w domu i przedszkolu,
- Wpływ zabawy i zabawek na rozwój emocjonalny dziecka,
- Znaczenie głośnego czytania dla rozwoju dzieci.