Cele i zadania poradni

Główne zadania Poradni:

1. Diagnozowanie poziomu rozwoju, potrzeb, możliwości oraz zaburzeń rozwojowych i zachowań dysfunkcyjnych, w tym:

  • predyspozycji i uzdolnień,
  • przyczyn niepowodzeń edukacyjnych,
  • specyficznych trudności w uczeniu się.

Diagnozujemy:

  • Trudności w nauce,
  • Dysleksję, dysgrafię, dysortografię,
  • Dojrzałość szkolną,
  • Trudności wychowawcze,
  • Problemy z mową,
  • Wykonujemy przesiewowe badania słuchu programem „Słyszę”  i wzroku programem „Widzę”.

2. Prowadzenie terapii dzieci i młodzieży, w zależności od rozpoznanych potrzeb, w tym dzieci i młodzieży z zaburzeniami rozwojowymi, z zachowaniami dysfunkcyjnymi, niepełnosprawnych, niedostosowanych społecznie lub  zagrożonych niedostosowaniem społecznym oraz ich rodzin.

Prowadzimy:

  • Terapię indywidualną dzieci i młodzieży,
  • Terapię rodzin,
  • Socjoterapię grupową dzieci i młodzieży,
  • Zajęcia integracyjne i socjoterapeutyczne na terenie szkół i przedszkoli,
  • Trening radzenia sobie ze stresem,
  • Terapię pedagogiczną: indywidualne zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, edukację ortograficzną dla dzieci dyslektycznych, zajęcia ogólnorozwijające dla dzieci i młodzieży,
  • Terapię logopedyczną dzieci w wieku przedszkolnym i szkolnym,
  • Terapię dzieci niesłyszących (logopedyczną i pedagogiczną),
  • Terapię dzieci słabowidzących (pedagogiczną),
  • Terapię zaburzeń mowy o podłożu neurologicznym,
  • Terapię dzieci jąkających się.

3. Pomoc dzieciom i młodzieży w wyborze kieunku kształcenia i zawodu oraz planowaniu kształcenia i kariery zawodowej oraz wspieranie nauczycieli przedszkoli, szkół i placówek w planowaniu i realizacji zadań z zakresu doradztwa edukacyjno-zawodowego.

Oferujemy:

  • Konsultacie zawodoznawcze,
  • Warsztaty w zakresie orientacji zawodowej,
  • Planowanie kariery edukacyjno-zawodowej,
  • Określanie preferencji zawodowych.

4. Prowadzimy:

  • Konsultacje logopedyczne,
  • Konsultacje pedagogiczne,
  • Konsultacje psychologiczne.

5. Wspomaganie dzieci i młodzieży z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z różnicami kulturowymi lub ze zmiana środowiska edukacyjnego, w tym związanymi z wcześniejszym kształceniem za granicą

6. Pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci i młodzieży

7. Podejmowanie działań  z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży, w tym udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom i młodzieży z grup ryzyka oraz ich rodzicom 

8. Współpraca z przedszkolami, szkołami i placówkami przy opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych, a także w udzielaniu i organizowaniu przez przedszkola, szkoły i placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej

9. Wspomaganie wychowawczej i edukacyjnej funkcji rodziny 

10. Orzecznictwo i opiniowanie:

  • Kwalifikowanie do odpowiedniej formy kształcenia,
  • Nauczania indywidualnego,
  • Wczesnego wspomagania do 6 roku życia,
  • Kwalifikowanie do zajęć rewalidacyjno-wychowawczych.

11. Prowadzenie grup wsparcia dla:

  • logopedów,
  • pedagogów.

12. Prowadzenie pogadanek dla rodziców na terenie szkół i przedszkoli.

13. Prowadzenie szkoleń dla Rad Pedagogicznych i nauczycieli z wybranej tematyki.

Propozycje rozszerzenia oferty Poradni:

W związku z zauważalną potrzebą podnoszenia kompetencji wychowawczych rodziców Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Andrychowie proponuje poszerzenie oferty szkoleń dla rodziców na następujące tematy:

  • Zagrożenia wynikające z nadmiernego zainteresowania komputerem,
  • Dziecko nadpobudliwe w domu i przedszkolu,
  • Wpływ zabawy i zabawek na rozwój emocjonalny dziecka,
  • Znaczenie głośnego czytania dla rozwoju dzieci.